Bert van den Brink en Bram Strijbis

Bert van den Brink werd geboren op 24 juli 1958. De eerste pianolessen kreeg hij toen hij vijf jaar oud was. In 1976 begon Bert met zijn opleiding tot klassiek pianist aan het Utrechts Conservatorium. Zijn docent was Herman Uhlhorn. In 1982 studeerde hij cum laude af.
Nog in dat zelfde jaar werd Bert docent piano lichte muziek aan het Utrechts Conservatorium.

Hij improviseerde al van jongs af aan op piano en orgel en is op dat gebied autodidact. In de eerste periode na de studie heeft Bert regelmatig klassieke concerten gegeven, later sloeg de balans meer door naar de lichte muziek.

In 2007 kreeg Bert van den Brink de VPRO/BOY EDGARPRIJS.

De musici waarmee Bert speelde en speelt zijn en waren:
Gino Vannelli, Richard Bona, Toots Thielemans, Dee Dee Bridgewater, Chet Baker, Nat Adderley, Benny Golson, Heleen van den Hombergh, Denise Jannah, Lee Konitz, Miranda van Kralingen, Rick Margitza, Willem Hellbreker, Philip Catherine, Jesse van Ruller, Clare Fischer, Enrico Pieranunzi, Louis van Dijk, Jules de Corte, Cor Bakker, John Engels, Hein van de Geyn, Hans van Oosterhout, Maria Markesini and Thomas Oliemans.

In 1990 en 1991 speelde Bert in het Dee Dee Bridgewater kwartet. Enkele jaren was Bert de muzikale leider van de groep van Denise Jannah. Hij was de pianist in het Heleen van den Hombergh kwartet. Met vocaliste Miranda van Kralingen trad hij op met het programma “Vocal Variety”.

Bert geeft solo jazz recitals live of via het internet of via de Cd onder de naam: Bert’s Bytes. In het verleden bracht Bert verschillende solo albums uit. Het solo-album “Jazz at the Pine Hill” leverde hem een Edison-nominatie op.

Bert speelt in duo met o.a.: Gino Vannelli vocals, Maria Markesini vocals, Toots Thielemans harmonica, Jesse van Ruller gitaar, Philip Catherine gitaar.
Het Bert van den Brink trio met bassist Hein van de Geyn en drummer Hans van Oosterhout brachten in 2004 hun eerste trio album uit met de titel “Between us”.

Als “side man” neemt hij steeds vaker op. In de discografie op zijn website is alles hierover te vinden. Met vocalist Thomas Oliemans nam Bert de cyclus Winterreise van Franz Schubert op.

Bert is ook aktief als arrangeur/producent. Het Metropole Orkest, het Nederlands Blazers Ensemble, Paul de Leeuw, Denise Jannah en anderen spelen arrangementen en bewerkingen van hem. Een van de hoogtepunten is de bewerking van de opera Porgy & Bess uitgevoerd door de Houdini’s en het Nieuw Sinfonietta Amsterdam.

Bert is bezig een werk te componeren voor strijkorkest en piano. Er zijn nog veel toekomstplannen en dromen, die Bert hoopt te realiseren.

 

Bram Strijbis werd geboren op 26 juli 1958. Hij is dus van hetzelfde jaar als Bert van den Brink, maar dan twee dagen jonger. Zijn eerste muzieklessen kreeg hij op de blokfluit toen hij zeven jaar oud was. Al snel stapte hij over op trompet en piano. In 1976 begon Bram met zijn opleiding tot klassiek pianist en trompettist aan de Muziekpedagogische Academie in Hilversum, later het Hilversums Conservatorium. Zijn docenten waren daar voor piano Erie Joesoef en voor trompet Harry Sevenstern Sr en Dick Teunissen. In 1984 studeerde hij daar af op beide instrumenten.

In 1981 was in Hilversum onder de bezielende leiding van Jerry van Rooijen een opleiding Lichte Muziek gestart. Docenten uit diverse omroeporkesten (o.a. Skymasters en Metropoolorkest) hebben hun steentje als docent bijgedragen. Bekende namen als Ferdinand Povel (Boy Edgar prijswinnaar in 2010), Erik en Bart van Lier, Ack van Rooijen, Wim Overgaauw, Frans Elsen, Cees Kranenburg, Koos Serierse waren die eerste jaren aan het instituut verbonden. Vanaf het eerste moment is Bram aan deze opleiding verbonden als docent muziektheorie. In de jaren tachtig groeide deze opleiding onder leiding van pianist en adjunct-directeur Jan Huydts uit tot een internationaal bekende jazz-school. In 1994 is het Hilversums Conservatorium gefuseerd met het Sweelinck Conservatorium en verder gegaan als Conservatorium van Amsterdam (www.conservatoriumvanamsterdam.nl). Sinds 1998 is zij ook gevestigd in Amsterdam, eerst in het pand aan de Van Baerlestraat, vanaf 2008 in een nieuw pand aan het IJ in de nabijheid van het BIM-huis. De Jazz-opleiding is in de loop der jaren uitgegroeid tot één van de grootste jazz-opleidingen in Europa, met studenten uit binnen- en buitenland. Vele musici van naam zijn aan dit instituut afgestudeerd. Bram is nog steeds verbonden aan de afdeling Jazz als coördinator, studieadviseur en docent muziektheorie. Tevens verzorgt hij daar de lessen Finale en Sibelius, op het moment de twee toonaangevende muzieknotatieprogramma’s.

Als uitvoerend musicus heeft Bram jarenlang trompet gespeeld in de Midland Big Band. De Midland Big Band was een semi-professioneel orkest dat zijn hoogtijdagen heeft gehad in de jaren tachtig en negentig. Er zijn in deze jaren drie (toen nog) LP’s verschenen. Dit orkest heeft diverse zangers en zangeressen begeleid als Anita Meijer, Lee Towers, The Wall Street Crash, Gloria Gaynor, Billy Preson en vele anderen in binnen- en buitenland. Bram speelde in deze tijd ook in een aantal andere orkesten waaronder het oude-stijl jazz orkest ‘The White House Orchestra’, waarvan twee LP’s zijn verschenen. Op piano was Bram actief als begeleider van diverse instrumentale en vocale solisten en ensembles in diverse genres.

De drukke werkzaamheden aan het Conservatorium waren de oorzaak dat de muzikale activiteiten wat minder werden. Toen hij in 2008 gevraagd om een gezelschap te begeleiden dat een liedjesprogramma uitvoerde met liedjes van Jules de Corte was dat het begin van de samenwerking met Bert van den Brink. Het leidde in 2009 tot de opname van een CD met 26 liedjes samen met dit gezelschap en met Bert. De eerste stappen om een aantal liedjes van Jules de Corte die nog nooit op papier verschenen waren op papier te zetten werden toen gezet.

Als trompettist is Bram op het moment verbonden aan het orkest Cool Dawn (www.cooldawn.nl) . Dit tienmans sterk orkest is in 2010 door een aantal vrienden opgericht en heeft zich gestort op de muziek die Miles Davis eind jaren veertig met grote namen als Gil Evans en Gerry Mulligan heeft opgenomen en tien jaar later op LP als The Birth of the Cool heeft uitgebracht. Deze muziek is lange tijd niet gespeeld, omdat de partijen verdwenen waren. Pas na de dood van Miles Davis in 1991 kwamen delen van deze stukken boven water en hebben diverse musicologen zich erover gebogen om als archeologen de missende stemmen te herschrijven. In juni 2011 is de CD van dit ensemble verschenen met als gastsolist Ruud Breuls, trompettist in het Metropoolorkest.

De combinatie van uitvoerend musicus, docent theorie en muzieknotatie heeft er voor gezorgd dat Bram en Bert elkaar hebben gevonden en er een samenwerking is begonnen die tot de uitgaven van de bundel 52 luisterliedjes heeft geleid. Deze samenwerking is beslist nog niet ten einde, dus wie weet wat er in de toekomst nog meer op papier zal verschijnen. Mochten er vragen zijn over de notatie van de liedjes of akkoordsymbolen dan is Bram via het emailadres a.strijbis@upcmail.nl bereikbaar. Het is eventueel mogelijk een lied te verkrijgen in een andere toonsoort.

Reacties zijn gesloten.